Ny forskning om Åben Dialog uddannelse

Under titlen: “Open Dialogue trainees’ expectations of ‘shared concern´: An international focus group study” har Niels Buus, Mie Leer og Merete Folkmann Pedersen m.fl. netop udgivet en artikel om hvorledes professionelle, der arbejder indenfor Socialpsykiatrien, i forbindelse med Åben Dialog uddannelse ændrer deres syn på egne roller.

Artiklen peger på, at oplevelsen af “Shared Concern”, som kan oversættes til “fælles ansvar” ændrer sig under uddannelse i tilgangen Åben Dialog. Deltagerne i fokusgruppeinterviews fra både Danmark og Australien taler om temaet “fælles ansvar” i undertemaerne: 1. Åben Dialog er et demokratiserende alternativ 2. Åben Dialog stiller krav om at “vente” og “lytte” 3. Åben Dialog anerkender mange typer af faglig viden 4. Åben Dialog kræver personlig involvering.

Artiklen peger endvidere på, at Åben Dialog har fokus på uligheder i de sociale tilbud. Samlet set kræver kræver Åben Dialog en anden moralsk tilgang til den professionelles rolle, hvilket selvsagt giver anledning til at medtænke disse dimensioner i den måde uddannelserne i Åben Dialog tilrettelægges.

Artiklen giver ny viden og inspiration til udviklingen af uddannelser i tilgangen Åben Dialog. Se link til artiklen: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/1467-6427.12365

Vi har ikke rettigheder til artiklen. Du kan få tilsendt artiklen af Niels Buus ved at bruge følgende link: https://www.researchgate.net/project/Open-Dialogue-Research

Previous
Previous

Ny WHO Guide - Åben Dialog bliver anbefalet som “Best Practice”